Fufu stampen

23 november 2016 - Tamale, Ghana

21-11-2016

Deze avond heb ik echt lekker geslapen, niet heel warm en grotendeels aan een stuk door. Het lijkt wel alsof mijn ontbijt steeds later komt. Ik zit al om 6 uur klaar buiten, maar mijn eten komt pas kwart voor 7. Naja hier in Ghana is alles laat dus ik zal er mee moeten leven.

Tijdens de rit van de lodge naar de Kids Active school heb ik lekker foto’s gemaakt van de omgeving. Aangekomen op school wilde ik weer verder met mijn namen project. Alleen was de schoonmaakster bezig met het schoonmaken van het computerlokaal, waar ik het project uitvoer. GekkerdsVoordat ik de kids kon meenemen naar het computerlokaal, moest ik het liedje ‘baby shark’ weer met ze doen. Hij komt sowieso in de Ghanese top 40. Tot de pauze ben ik weer lekker wezen kleuren met de kids. Ondertussen waren Marije en Ellen ook ik het computerlokaal gekomen. Zij moesten tentamens overtypen van de geschreven tentamens van de leraren. Er zat ook een Ghanese leraar zijn toets over te typen. Hij vroeg soms hoe je iets in de tekst kon bewerken. Hij vroeg nog net niet hoe je ‘met de muis naar de linker bovenhoek moest’.

Kijk de swagIn de pauze ben ik naar madame Latifa gegaan. Daar zaten twee andere leraren. Ze hadden het nog over de discussie die donderdag woede. Hier ga ik op dit moment niet verder op in, maar dat komt later nog wel een keer ter sprake.

Ik ben vroeg van de lodge vertrokken naar huis. Daar ging ik wassen. Ook mijn bed, want ik zweet me een ongeluk ’s avonds. Bij het wassen werd ik geholpen door mijn ‘zusje’ Nusrat. Ze is acht maanden oud. Wat een plaatjeToch een soort Annejet om op te passen. Alleen kukkelde ze tijdens het spelen in het water. Gelukkig was ze alleen geschrokken. Toen Julie thuis kwam, ging zij mij joinen met wassen. Na het eten heb ik mijn blog weer overgetypt op haar laptop en online gegooid.

23-11-2016

Deze morgen ging zoals vele morgen. Alleen ging ik op de Kids Active weer bijles geven, want iedereen in de klas had nu een tekening gemaakt.

Maar deze middag gingen we eindelijk wat anders doen. We gingen eindelijk fufu maken, wat nog hoorde bij de introductieweek. Boom knuffelenMet de yellow yellow gingen we naar het huis van Sylvester (wat vlak bij de Kids Active staat). Daar aangekomen kregen we eerst een rondleiding in het dorpje aan de overkant van de straat. Ams eerst stopten we bij een hele grote boom. Dewe oude boom vertelt de boeren wanneer ze kunnen beginnen met het bewerken van de grond. Dat zien ze omdat er wat gebeurt met de bladeren of met de vruchten die in de boom hangen #goedopgelet. Daarna hebben we rond gelopen in het dorpje. We hebben onder andere een kallebasboom gezien, een hutje waarin ze noten branden en bewerken, typisch Afrikaanse hutjes en een groep oude mannen Mooie Afrikaanse hutjeswaarvan er één het wel zag zitten om met mij te trouwen. Nouuu… dacht het niet.

Na de rondleiding gingen we terug naar het huis van Sylvester. Daar waren vrouwen al druk bezig met het maken van fufu.

“Fufu is een soort deegbol gemaakt van gestampte yams.”

Fufu stampen met trijntjeHet ziet er vermoeiend uit. De dames gebruiken veel kracht om de zoete aardappelen in stukken te stampen in een grote vijzel. Wij mochten het ook proberen. Het ging aardig al zeg ik het zelf. Zijn die uurtjes in de Basic-fit toch niet voor niets geweest! Na deze try-out mochten wij ervan proeven. Het smaakt precies nergens naar. Je pakt met je vingers wat van de deegbol en dan doop je het, in dit geval, pindasoep. Selfie met een baasEr waren ook nog stukjes kip om te kluiven. Maar niet van die mooie kippenpootjes, neee mallerd…. Het waren volgens mij gewoon random in elkaar gehakte stukken kip. Dus het was zoeken naar een stukje vlees. Hierna werden we weer naar de lodge terug gebracht. Daarna op de fiets naar huis. Maar het was al aardig donker en ik moest in mijn eentje, dus best wel spannend. Maar ik ben hard gaan fietsen en ben veilig aangekomen :).